Hardlijn
(Van de bomen, de vormen en de kleuren, nummer 12)
Een verzameling kunstenaarsboeken van Rein Dufait

Een blad patroonpapier is in negenen gevouwen, op recto- en verso- zijde is hars (A1) gegoten. Door de transparantie van het papier bestaan beide zijden tegelijkertijd, langs beide kanten is het andere werk aanwezig, beide zijn elkaar evenwaardig: de voorkant is ach- terkant en omgekeerd. Het geheel is gepakt in een doek, ijzerdraad vervangt garen, de staven werden natgemaakt, de roest krijgt de functie van schaduw.

De (min of meer) rechte vouwlijnen structureren de losse, gegoten lijnen maar sluiten die niet op – de vraag had kunnen zijn welke lijnen de dominantie hebben, maar er is een samengaan van chaos en structuur. De materie wordt op het papier gegoten, de individuele daad wordt daardoor geobjectiveerd, de tekening wordt een sculp- tuur, de drager is de sokkel.

De zwaarte van het materiaal contrasteert met de kwetsbaarheid van het papier (dat toch een basis is) – het gescheurd-zijn behoort tot het werk. Het materiaal dat op het papier ligt, breekt door het plooien, ook dit is onlosmakelijk met het werk verbonden. De flanel- len doek roept een sfeer van zorg op, het contrast tussen zwaar en licht, het samengaan van sterk en zwak, de verwarring tussen het ding (ijzer) en de restfactor roest, die de functie van wat door het papier schijnt, overneemt.

binnenwerk : patroonpapier, A1, pigment
gesloten vorm : ongeveer 21 x 27 cm
opengevouwen : ongeveer 55 x 78 cm
flanellen doek omzoomd met ijzerdraad
genummerd en gesigneerd met stylo op het doek